Followers

29 March 2012

Music Traditional? Gamelan? ehhh


Ni ada la satu kisah di mana kawan aku datang rumah aku. Biasa la rumah pusat interport katanya. Then dia boleh ajak aku dengar lagu traditional lak. Aku tak kisah la sebab aku ni memang peminat lagu. Aku dengar semua genre lagu, metal, classic, indie, K-pop, J-rock etc. 

So, dia tunjukkan la kat aku Gamelan. Well, I'm noob. Aku ingat gamelan ni gong je tapi dia macam orkestra gak la. Cuma gamelan ni gunakan metalofon, gambang, gendang dan gong. 

Metalofon

Gambang

Tu gambar kat atas tu merupakan instrument music yang penting dalam gamelan. Gamelan ni asalnya dari Jawa, Indonesia. Jangan kita lupa Malaysia ni penuh dengan kebudayaan. Gamelan ni femes kat Pahang. Buktinya pada zaman Sultan Ahamd Muadzam Shah je gamelan ni dah diperkenalkan. So, kawan aku ni dari Kolej Islam Sultan Alam Shah masuk group gamelan ni. Puncanya dia tak mahu la music traditional ni pupus. 

Alang2 korang dah baca ni, cuba dengar lagu Gamelan ni. Click je play kat video di bawah.


Meanwhile : Kidichi's hearing classic music like Swan Lake, Bach, Mozart