Followers

10 December 2011

Gerhana Bulan

At this moment (10.41 PM) the moon is still in red. Bloody moon now. I'm called like that. Sorry.
Also, I'll use Malay

Easy diagram. Easy to understand it.

Seperti yang diketahui ramai (atau ramai yang tak ambil tau) bahawa hari ini -10 Disember 2011 - adalah tarikh bermakna bagi peminat angkasa. Macam teruk sangat bahasa aku. Tidak kisah la. Aku amat tunggu hari ini kerana gerhana bulan berlaku pada hari ini. Bukan aku ni fanatik dengan angkasa atau bulan tapi jarang kita dapat lihat kuasa Tuhan. Walaupun di depan mata kita dah ditunjukkan kuasaNya.

Mari kita tengok apa yang aku lihat. Pada pukul 8 malam aku dah keluar nak tengok bulan punya pasal. Tapi bulan ditutupi awan. Kira mendung la. 

Tapi pada jam 9 malam, langit menjadi cerah. Awan tiada. Dapat la tengok bintang-bintang sekali. 

Enjin pencarian : Google

Pada jam 9.14 PM, bulan dah mula kena "telan" sedikit demi sedikit. Di saat aku melihat, kawan aku datang. Tujuan kehadiran mereka aku pun tak tahu. Lupakan. 

Pada jam 10.05 PM (aku tak pasti sebab sibuk berbual dengan kawan), bulan dah jadi merah. Selama setengah jam juga bulan masih lagi merah. 

Tamat. Serius, cerita aku mesti boring.

---------------------------------------------